fbpx

10 redenen waarom jouw bedrijf een Facebook pagina moet hebben

Wat is het nut van een Facebook pagina? Ik krijg meer reacties op een bericht op mijn persoonlijke tijdlijn dan op mijn pagina. Wat zijn de voordelen van een Facebook pagina?

In dit artikel geef ik 10 redenen waarom je als ondernemer absoluut een Facebook pagina moet hebben voor jouw bedrijf.

Maar voordat ik daarmee start laat ik je eerst zien hoe je het verschil ziet tussen een Facebook profiel en een Facebook pagina.

Bij een Facebook profiel staat een knop: “Vriend toevoegen” knop_vriend_toevoegen,

bij een Facebook pagina staat de knop “Vind ik leuk” vind_ik_leuk_knop.

Mocht je het verschil zelf op Facebook willen checken:
Dit is de link naar mijn Facebook profiel: https://www.facebook.com/maureenisonline en
Dit is de link naar mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/faceonline.nl

Je weet nu het verschil tussen een Facebook profiel en een Facebook pagina. Hieronder volgen de 10 redenen waarom een Facebook pagina absoluut onmisbaar is voor jouw bedrijf.

1. Facebook voorwaarden opvolgen

Volgens de regels van Facebook is een Facebook profiel alleen voor privé personen en niet voor bedrijven. Facebook zegt dus dat je een Facebook pagina moet gebruiken voor je zakelijke berichten. Het mag niet via een persoonlijk profiel.

2. Onjuist gebruik wordt door Facebook geblokkeerd

Facebook jaagt momenteel nog steeds op Facebook profielen die onterecht zakelijk gebruikt worden. Als je een profiel hebt waarvan Facebook vermoedt dat je deze “als een bedrijfspagina” gebruikt, dan loop je risico dat jouw Facebook account wordt geblokkeerd en dan kun je er helemaal niet meer bij! Hierbij let Facebook op de naam van het account. Als het er anders uit ziet dan voornaam achternaam, dan loop je een risico! Denk hierbij bijvoorbeeld aan profielen met de bedrijfsnaam als naam, of profielen met een extra toevoeging achter de naam, bijv. voornaam achternaam – bedrijfsnaam.

Zorg dus svp ervoor dat jouw Facebook profiel alleen jouw voor-en achternaam bevat!

3. Onbeperkt aantal volgers

Een Facebook profiel kan maximaal 5000 vrienden hebben. Een Facebook pagina kan een onbeperkt aantal volgers hebben.

4. Vaste plek met jouw bedrijfsinformatie

Op een Facebook pagina is ruimte voor jouw bedrijfsinformatie. Op een privé-profiel niet. Deze informatie zie je in de linkerkolom op de Facebook pagina en staat ook onder de omslagfoto in het tab “Info”.

5. Berichten inplannen

Bij een Facebook pagina kun je via Facebook berichten inplannen. Bij een Facebook profiel niet. Het inplannen van berichten is juist handig om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld ook tijdens je vakantie Facebook berichten geplaatst worden.

6. Adverteren

Zonder Facebook pagina kun je niet betaald adverteren via Facebook. Het grote voordeel van adverteren via Facebook is dat je juist de mensen kunt bereiken die nog niet bekend zijn met jou en je bedrijf, die exact binnen de grenzen van jouw doelgroep passen.

7. Meerdere beheerders

Je kunt makkelijk iemand rechten geven tot jouw Facebook pagina om de pagina te beheren en berichten te plaatsen, advertentiecampagnes op te zetten en andere werkzaamheden voor jouw pagina te verrichten, zonder dat je die persoon toegang hoeft te geven tot jouw privé profiel.

8. Toegang tot statistieken mbt volgers

De statistieken voor Facebook pagina’s geven zeer waardevolle informatie over de volgers van je Facebook pagina. Welke leeftijd hebben ze? Uit welk land komen ze?  Zijn dit ook de mensen die jij wilt bereiken?

9. Toegang tot statistieken mbt berichten

De statistieken voor Facebook pagina’s geven zeer waardevolle informatie over de berichten die jij plaatst op je Facebook pagina, zoals bijv. het bereik van het bericht (hoeveel mensen het bericht gezien hebben). Ook krijg je meer inzichten over wanneer de volgers van jouw pagina actief zijn op Facebook.

10. Facebook geeft suggesties

Als mensen een Facebook pagina liken, dan kan Facebook ook jouw pagina laten zien aan die persoon als een pagina die wellicht ook interessant is voor hem of haar.
2015-05-18_1115_meer_pagina's_die_je_misschien_leuk_vindt

 

Zo, dat zijn 10 redenen! Ik heb er nog 2 extra voor jou. Deze gelden echter alleen als je een Facebook pagina hebt in de categorie Bedrijf of Lokaal Bedrijf.

11. Inchecken

Mensen kunnen “inchecken” op jouw locatie. Dit is dan te zien op de tijdlijn van hun Facebook vrienden en genereert meer bekendheid voor jouw bedrijf.

voorbeeld inchecken

12. Recensies (blauwe sterren)

Mensen kunnen op jouw Facebook pagina een recensie achter laten (blauwe sterren). Dat kan niet op een Facebook profiel. Deze recensies zijn door de pagina-eigenaar niet te bewerken, en geven daardoor best een goed beeld van het bedrijf. Zo kijk ik zelf bij bijv. het uitzoeken van restaurant niet alleen naar de website van het restaurant, maar ook naar de ervaringen van bezoekers op de Facebookpagina.

Zo, dat zijn in totaal 12 redenen om een Facebook pagina te hebben voor jouw bedrijf. Wil je weten hoe je een Facebook pagina moet maken? Lees dan mijn vorig blog hier

Ga jij nu – na het lezen van bovenstaande – een Facebook pagina maken?

Of heb jij al een Facebook pagina? Wat zijn dan jouw redenen geweest om een Facebook pagina te maken (hoeft niet perse dezelfde te zijn als hierboven)?

Deel jouw antwoord svp in het reactieveld onder dit bericht! 

Je mag ook de naam en URL van jouw Facebookpagina erbij noemen.

3 reacties

  1. Hoi Maureen, bedankt voor het delen van deze 10 voordelen voor een pagina. Ik heb zelf nogal zitten worstelen tussen een pagina en een profiel, maar nu begrijp ik het verschil.
    Ik heb 1 klein vraagje: onder nummer 7 staat dat er meer beheerders voor 1 pagina kunnen zijn. Hoe kan ik een beheerder toevoegen aan mijn pagina’s?
    En moeten beheerders ook een profiel hebben, of kan dat zonder profiel?

  2. Hi Liesbeth,

    Elke beheerder beheert een pagina vanuit zijn/haar persoonlijk profiel. Met andere woorden, zonder profiel kun je geen beheerder zijn van een pagina.

    Je kunt geen Facebook pagina maken zonder eerst zelf een Facebook profiel te hebben.

    Je kunt als volgt een beheerder toevoegen aan jouw Facebook pagina:
    – Klik rechtsboven op de pagina op “instellingen”
    – Klik daarna in de linkerkolom op “paginarollen”
    – Hier kun je andere beheerders toevoegen aan jouw Facebook pagina en hen de gewenste rol voor de pagina toebedelen.

    Hartelijke groet,

    Maureen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen