fbpx

Onderzoek zakelijk gebruik Facebook door Josette Dijkhuizen

Facebook onderzoek Josette Dijkhuizen

Josette Dijkhuizen (ondernemerscoach, promovendus, auteur en VN Vrouwenvertegenwoordiger 2013) heeft een onderzoek gehouden over het zakelijk gebruik van Facebook door ondernemers. Hieronder vind je de resultaten uit het onderzoek en mijn reflectie op dit onderzoek.

Aan het onderzoek namen ruim 60 ondernemers deel, voornamelijk als zzp’er actief in de zakelijke dienstverlening. Het onderzoek laat zien dat bijna 70 procent van hen Facebook voor zakelijke doeleinden gebruikt. De belangrijkste reden hiervoor is dat naambekendheid wordt verworven met Facebook (86%), zie figuur 1, maar ook dat informatie kan worden verstrekt (79%) en het een goedkoop communicatiemiddel is (62%). Het doel wordt ook gehaald, want naambekendheid is het belangrijkste resultaat tot nu toe.

Facebook onderzoek Josette Dijkhuizen_V7
Figuur 1

De meeste gebruikers zijn tussen de 1 en 3 jaar zakelijk actief en slechts enkelen langer dan 5 jaar. Zakelijk gebruik van Facebook is dan ook een relatief nieuw fenomeen. Maar liefst 88% van de respondenten heeft de pagina zelf gemaakt. Heel begrijpelijk aangezien het gebruik kinderlijk eenvoudig is. Betaalde advertenties zijn daarbij niet populair, slechts 21% van de respondenten heeft er gebruik van gemaakt. Het resultaat voor deze ondernemers is lastig meetbaar. Een direct effect op de business wordt niet gemeld.

De niet-Facebook gebruikers geven als voornaamste reden dat ze al op LinkedIn zitten (70%), hun klanten er niet te vinden zijn (25%) en het derhalve geen toegevoegde waarde vinden om ook Facebook zakelijk te gebruiken. Bovendien twijfelen behoorlijk veel ondernemers (30%) aan de privacy. Om deze groep ondernemers wel warm te laten lopen voor Facebook zouden de klanten er aanwezig moeten zijn (60%). Ondernemers zijn zich daarbij nog niet bewust van de goedkope promotiemiddelen die dit medium hen biedt. Er zijn dus nog voldoende kansen om Facebook tot een sterk promotiemiddel te maken!

Reflectie van Maureen Mulder (eigenaar van http://maureenmulder.nl)

Het onderzoek laat zien dat de meeste ondernemers Facebook vooral gebruiken om hun naambekendheid te vergroten, veelal zonder betaalde Facebook-advertenties. Dit doet vermoeden dat veel ondernemers de kracht van het medium niet ten volle benutten. Facebook biedt namelijk ook genoeg ondernemersgroepen, waar men kan deelnemen aan discussies en waar men kan netwerken. Denk bijvoorbeeld aan de groepen ‘Zelfstandige Professionals’, ‘DurfTeVragen’ en ondernemersnetwerk ‘Bites&Business’.

Een ander aspect waarom ondernemers besluiten (alsnog) op Facebook te gaan, is om klantervaringen te kunnen monitoren, zowel positief als negatief. Sinds het mogelijk is om via Facebook op zakelijke pagina’s aanbevelingen en zogeheten ‘sterren-ratings’ te geven, zien ondernemers meer de voordelen van het medium.

Wat bij het gebruik van social media in ieder geval altijd voorop moet staan is het doel, de strategie en het resultaat. Wat is het zakelijk doel en hoe kan Facebook daarbij het beste worden ingezet om het gewenste resultaat te bereiken? In de praktijk blijkt vaak dat dit ontbreekt, waardoor de ondernemer veel moeite heeft om de pagina te onderhouden en het uiteindelijk wordt ervaren als een: “ik heb het geprobeerd, maar het werkte niet”. Genoeg redenen om alsnog eens serieus te kijken naar het zakelijk gebruik van Facebook!

[Bron: JosetteDijkhuizen.nl]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen