De hashtag (oftewel het “hekje”) # bestond al een tijd op Twitter en is inmiddels ook een fenomeen op Facebook.
Voordelen Hashtag
Het voordeel van het gebruik van de hashtag is dat mensen in jouw bericht kunnen klikken en op die manier bij andere berichten komen met dezelfde hashtag, oftewel hetzelfde onderwerp of event.
Zo was ik onlangs op het Nationaal Sustainability Congres, waar gevraagd werd om op Twitter gebruik te maken van de hashtag #NSCNL13. Bezoekers, geinteresseerden en de organisatie kunnen op deze manier makkelijk bijhouden wat er over en tijdens het event getwitterd werd.
Door gebruik van de hashtag #theoandbeau zijn de foto’s van Theo en Beau viraal gegaan op internet. De fotoserie gaat over de geadopteerde pup uit het asiel Theo, die haast onafscheidelijk is van zijn vriendje Beau. Elke keer als Beau zijn dutje doet, gaat Theo erbij liggen. Dit levert de meest schattige foto’s op die de moeder van Beau online heeft gezet. Inmiddels zijn de foto’s op de website Mommagonecity.com zo vaak bezocht dat op de website aandacht wordt gevraagd om een gift te doen aan het goede doel: http://www.spcasc.org (Society for prevention and cruelty to animals Santa Cruz)
Let op bij hashtag
Als je een hashtag wil gebruiken, doe dan eerst vooronderzoek.
Wordt deze hashtag al gebruikt? Omdat twitter gebonden is aan maximaal 140 tekens per tweet, wil je voor twitter het liefst een zo kort mogelijke hashtag. Check dan even of de hashtag / afkorting die je wil gebruiken, niet al door een andere organisatie of onderwerp gebruikt wordt. Je wilt (waarschijnlijk) niet geassocieerd worden met dat event of onderwerp.
Let er ook op dat de hashtag die je wil gebruiken niet op andere manieren te lezen is. Een van de klassieke voorbeelden is de hashtag die men had gekozen om het nieuwe album van Susan Boyle te promoten. De hashtag #susanalbumparty werd gebruikt, welke tot hilarische en ongemakkelijke situaties leidde op social media. Bedoeld werd natuurlijk SusanAlbumParty, maar velen lazen het als SusAnalBumParty….
Hashtag op Facebook
Sommigen vinden dat de hashtag alleen op Twitter gebruikt moet worden en niet op Facebook. Ik zie niet in waarom. Voor anderen zijn de persoonlijke berichten met dezelfde hashtag in principe alleen zichtbaar voorzover die gebruiker dat bericht openbaar heeft gedeeld. Voor jouw facebookpagina kan het nieuwe bezoekers opleveren.
Conclusie
Het gebruik van een hashtag biedt veel voordelen, maar let vooral goed op of de hashtag die je wil gebruiken niet al gebruikt wordt en of je het niet ‘anders’ kan lezen. De hashtag kan ook op Facebook gebruikt worden.