Het maken van een advertentie op Facebook is eenvoudig, maar als je het niet op de juiste manier doet dan gooi je geld weg! In dit artikel ontdek je de 3 meest voorkomende oorzaken waarom jouw advertentie op Facebook niet werkt.
Situatie 1: Mensen klikken niet op mijn advertentie
Als mensen niet op de advertentie klikken, dan spreekt de advertentie niet aan. Een advertentie bestaat uit een afbeelding en de advertentietekst, en de combinatie hiervan werkt niet.
Het eerste waar mensen naar kijken is de afbeelding. De afbeelding triggert niet genoeg om mensen nieuwsgierig te maken en door te klikken. De afbeelding is belangrijker dan de advertentietekst, dus in deze situatie zou ik eerst een andere afbeelding proberen.
Situatie 2: Mensen klikken wel op mijn advertentie, maar klikken niet door naar de website
Dit kan het geval zijn indien je hebt gekozen voor de advertentievorm “Bericht promoten”. In deze situatie is de advertentietekst niet goed. Pas de advertentietekst aan en gebruik hierbij de volgende vragen:
- Wat is het probleem van mijn doelgroep van deze advertentie?
- Wat is mijn oplossing?
- Is de call to action duidelijk? Oftewel, vraag jij expliciet dat ze op de link moeten klikken om naar de website te gaan?
Situatie 3: Mijn afbeelding en advertentietekst zijn goed, maar de advertentie werkt nog steeds niet
In dat geval ligt het aan de targeting. Jouw advertentie bereikt niet de juiste mensen.
Kijk nog eens goed naar de doelgroep bepaling, de mensen die jouw advertentie moeten zien. Zijn de interesses wel specifiek genoeg? Ligt het in eenzelfde lijn of lopen de interesses die je hebt ingevuld heel erg uiteen?
Wil je meer weten over adverteren? Volg GRATIS mijn mini-cursus Adverteren op Facebook.
2 reacties
Ook ik heb inderdaad problemen met advertenties.Ik heb nu 4x geprobeerd om een lokaal evenement te promoten en telkens heb ik een bereik van 1 of 2. De straal is 17 km, doelgroep is nu niet meer gespecificeerd want dat werkte ook niet. Hoe kan het komen dat ik zo’n bijzonder laag bereik heb? Want bereik betekent toch het aantal mensen die de advertentie voorbij hebben zien komen? Het mogelijke bereik per dag is volgens facebook dan vele mensen (duizenden).
Ben benieuwd naar je reactie.
Hi Sylvia,
Ik zie dat je deze vraag ook hier hebt gesteld. Ik heb deze vraag inmiddels beantwoord. Hopelijk werkt het nu beter voor jou.
Hartelijke groet,
Maureen